RAVU jaaroverzicht 2024


Samenwerking acute zorgketen

Een sterke samenwerking in de acute zorgketen is cruciaal om snel en effectief zorg te verlenen aan patiënten. In 2024 hebben we grote stappen gezet op het gebied van digitale gegevensuitwisseling, zorgcoördinatie en de verplaatsing van de meldkamer ambulancezorg. Dankzij intensieve samenwerking met ziekenhuizen en ketenpartners is de digitale communicatie verbeterd en wordt de zorg efficiënter georganiseerd. Met het transformatieplan Zorgcoördinatie Midden-Nederland en de learning community blijven we werken aan slimme en duurzame oplossingen voor de acute zorg van de toekomst.

Digitale gegevensuitwisseling

“In 2023 startten we samen met het UMC Utrecht een pilot voor digitale gegevensuitwisseling, maar technische uitdagingen zorgden voor vertraging. In 2024 werd de pilot succesvol hervat. De techniek is geïmplementeerd, de werkafspraken zijn vastgelegd en er is veel getest. De resultaten zijn positief: het aantal verstuurde berichten naar de ziekenhuizen in de regio is fors gestegen en de betrokkenen zijn positief. Als ambulance- en SEH-verpleegkundige zie ik dagelijks hoe digitale overdracht ziekenhuizen helpt zich beter voor te bereiden op binnenkomende patiënten, waardoor de zorg sneller en efficiënter wordt. Digitale gegevensuitwisseling is een doorlopend proces dat ook de komende jaren onze aandacht vraagt. In 2025 willen we het feedbackbericht vanuit het ziekenhuis naar de ambulancezorg implementeren. Dit draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg.”

Dick Takkebos ambulance- en SEH-verpleegkundige

"Als Ambulance- en SEH-verpleegkundige zie ik dagelijks hoe digitale overdracht ziekenhuizen helpt zich beter voor te bereiden"

Zorg Coördinatie Centrum Transformatieplan Zorgcoördinatie Midden-Nederlands

“In 2024 is een belangrijke stap gezet in de organisatie van zorgcoördinatie Midden-Nederland, nu onder het algemeen bestuur van het ROAZ. Dit betekent dat we samen met onze ketenpartners, als gelijke partners, het ZCC Midden-Nederland verder ontwikkelen. We zien dat steeds meer ketenpartners zelf het initiatief nemen, wat de samenwerking versnelt en ons helpt om sneller de juiste zorg op de juiste plek te organiseren.

Het transformatieplan is ontstaan uit samenwerking tussen alle acute zorgpartners in de regio. Twee stuurgroepen werden opgericht: de ene richt zich op de acute zorgvraag van de inwoner, de andere op zorgbemiddeling. Er zijn twee belangrijke doelstellingen voor de komende drie jaar geformuleerd: één telefoonnummer voor zorgprofessionals en centraal inzicht in capaciteit voor acute vervolgzorg. Daarnaast het organiseren van de juiste zorg op de juiste plek voor inwoners door intensievere samenwerking rondom triage, inclusief digitale zelftriage. Dit plan vormt de basis voor de gezamenlijke toekomst van zorgcoördinatie in de regio.

In 2024 zijn we met alle partners een nieuwe fase ingegaan en hebben we concreet geformuleerd wat we willen realiseren. Het gezamenlijke plan biedt duidelijk inzicht in de stappen die we de komende drie jaar gaan zetten. Dit plan is de basis voor de toekomstige doorontwikkeling van zorgcoördinatie in Midden-Nederland. Specifiek voor de RAVU beogen we door middel van zorgcoördinatie de inzet van ambulances te voorkomen als een andere vorm van zorg passender is. Daarnaast zien we kansen voor gezamenlijke opleiding van zorgprofessionals op het gebied van triage. Hiermee dragen we als partner in het netwerk bij aan het toegankelijk houden van acute zorg.” Alice Derks Programmamanager Zorgcoördinatie Midden-Nederland

"In 2024 zijn we met alle partners een nieuwe fase ingegaan en hebben we concreet geformuleerd wat we willen realiseren."

Verplaatsing van de Meldkamer ambulancezorg: zorgvuldige voorbereiding

“In 2024 kregen we goedkeuring voor de pilot om onze meldkamer naar het LMS-gebouw te Zeist te verplaatsen. Dit betekent dat we nu nog beter kunnen samenwerken met huisartsenorganisaties in de regio, de crisisdienst van Altrecht en zorgbemiddeling, aangezien we allemaal fysiek in Zeist aanwezig zijn. Hoewel het proces van de verhuizing wat langer heeft geduurd, heeft dit ons in staat gesteld om de overgang goed en met zorg te maken. In Zeist bevinden we ons nu in het hoofdkantoor van de LMS, wat ons niet alleen een veilige werkplek biedt, maar ook een betrouwbare basis voor onze samenwerking met ketenpartners in de zorg én met brandweer en politie.

Onze meldkamercollega’s zijn inmiddels goed geïnstalleerd en erg tevreden over hun mooie nieuwe werkplek. Dit is een belangrijke basis voor een goede samenwerking. We merken dat het steeds makkelijker wordt om elkaars werk te begrijpen en daardoor beter samen te werken voor de patiënt. Het komende jaar benutten we om deze samenwerking verder te testen en te evalueren.

De nieuwe locatie in Zeist biedt ook diverse andere mogelijkheden voor landelijke samenwerking, zoals de spreiding van oorlogsslachtoffers uit Oekraïne of de verdeling van patiënten tijdens een pandemie. Gezien de huidige geopolitieke situatie zullen deze vormen van samenwerking steeds belangrijker gaan worden en daar dragen wij graag aan bij.” Thijs Verhagen Medisch Manager RAVU

Learning Community: Samen Verbeteren

“Als onderdeel van het transformatieplan richten we een learning community op om processen in de zorgketen slimmer in te richten. Experts in triage en zorgbemiddeling komen regelmatig bijeen om gezamenlijk te reflecteren en verbeteringen door te voeren. Dit gebeurt al via casuïstiekavonden, focusgroepen en analyses van managementinformatie. Zorgprofessionals waarderen deze aanpak, omdat het ruimte biedt voor samenwerking en creatieve oplossingen. Ook de landelijke uitwisseling van ervaringen speelt een rol. In alle tien ROAZ-regio’s groeit de beweging richting zorgcoördinatie, met Midden-Nederland als een van de koplopers.” Alice Derks Programmamanager Zorgcoördinatie Midden-Nederland

Duurzame bedrijfsvoering

lees verder