RAVU jaaroverzicht 2024
Toegankelijk en kwaliteit acute zorg
Hoe zorgen we ervoor dat ambulancezorg toegankelijk en van hoge kwaliteit blijft? In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet op het gebied van de implementatie van de vernieuwde urgentie-indeling, visieontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek. We verbeterden de triageprocedures, stroomlijnden de meldkamerbezetting en bundelden onze krachten binnen het laag- en middencomplexe ambulanceteam.
Implementatie verbeterde urgentie-indeling
“In 2024 zijn we begonnen met de voorbereidingen van de nieuwe C1 huisartsenverwijzing en het C2 zelfzorgadvies. Dit is in samenwerking met Topicus ontwikkeld en tijdens de testfase hebben we het product verder verbeterd. In december hebben we de voorbereidingen getroffen voor de pilot en een deel van de centralisten geschoold. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om het BSN van een patiënt op te vragen, wat een wettelijke verplichting is. Hierdoor kunnen we patiënten beter registreren en administreren. Dit komt de zorg ten goede, omdat de patiënt de informatie in de toekomst zelf terug kan vinden in zijn zorgdossier.
De testfase heeft geleid tot belangrijke verbeteringen in het systeem: een aanpassing van de sms-functionaliteit en de zichtbaarheid van bepaalde knoppen. Hoewel sommige collega's aanvankelijk het gevoel hadden dat de nieuwe C-urgentie extra werk zou zijn, zien velen het als een waardevolle aanvulling en een verbetering van de zorg. Vooral de mogelijkheid om een automatisch gegenereerd sms-bericht te sturen vanuit het meldkamerdossier wordt positief ontvangen."
Anke Marteijn - Harmsen Verpleegkundige meldkamercentralist en Projectleider Meldkamerdossier RAVU

“Ik vind het leuk om me in te zetten om iedereen in de juiste richting te krijgen en de kwaliteit van onze zorg continu te verbeteren.”
Visieontwikkeling voor de LMC
“Begin van het jaar werd besloten om de visie rondom de laagcomplexe ambulancezorg te herzien. In plaats van een 50/50 verdeling tussen begeleider en chauffeur, verschuift de focus naar de begeleidersfunctie. Daarnaast is besloten om het team middencomplexe ambulancezorg uit te breiden en in te zetten op een chauffeursrol voor zowel de laag- als middencomplexe ambulancezorg. Mede door deze ontwikkelingen is ervoor gekozen om de laag- en middencomplexe ambulancezorg samen te voegen tot één groot LMC-team. In 2024 is hard gewerkt aan de realisatie hiervan. Naar mijn mening vergroot dit de samenwerking binnen de rijdienst en het zorgt voor meer gelijke rechten en betere ondersteuning, zoals een eigen medisch manager, planner en een kwaliteitsfunctionaris. De veranderingen zijn belangrijk voor de RAVU, gezien ze ons in staat stellen om de zorg beter te verdelen. Zeker omdat het feit dat de verleende zorg van het LMC-team de komende jaren complexer wordt. Door LMC-medewerkers in te zetten voor specifieke zorg, zoals bewaakt vervoer, kunnen we de wachttijden voor patiënten verkorten en de paraatheid van de zorgverleners verbeteren. Dit zorgt voor efficiëntere zorg en een betere dienstverlening aan onze patiënten.”
Connie van Breemen Bouman Teamhoofd RAVU

Bijdragen wetenschappelijk onderzoek naar triage voor NTS-standaarden
"In samenwerking met het Julius Centrum, verbonden aan het UMC Utrecht, werken huisartsen en professoren aan een studie die de telefonische triage van patiënten met thoracale pijnklachten onderzoekt. Het doel is om beter te begrijpen welke factoren voorspellend zijn voor het al dan niet hebben van een hartinfarct. Op basis van deze bevindingen is de NTS-standaard aangepast, wat helpt om patiënten die daadwerkelijk zorg nodig hebben sneller te identificeren en onterecht ingezette ambulances te verminderen.
De RAVU is nauw betrokken bij dit onderzoek, aangezien het NTS-systeem ook in de ambulancesector wordt gebruikt. Onze centralisten waren actief betrokken bij focusgroepen om te zorgen dat het nieuwe protocol begrijpelijk is en goed wordt geïmplementeerd. Maandelijks werken we samen om de effecten van deze veranderingen te monitoren. De NTS-aanpassing, die in september 2024 werd doorgevoerd, heeft nu zeven specifieke criteria waar we op letten. Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar we zien al een concrete verbetering in de triage.
Komend jaar zal het onderzoek verder worden uitgebreid naar benauwdheidsklachten, wat opnieuw een belangrijke stap is in het verbeteren van de zorg.” Michel Huibers Hoofd Operatie

Cliëntenraad aan het woord
"Als cliëntenraad zijn we nauw betrokken bij alles wat binnen de ambulancezorg gebeurt. Ieder kwartaal bespreken we relevante rapportages en ontwikkelingen. We krijgen dan de gelegenheid om verslagen te bekijken en delen onze visie. We proberen in de huid te kruipen van de patiënt: Hoe wordt de patiënt geholpen? Welke informatie is beschikbaar? Hoe ziet de nazorg eruit? Op basis hiervan geven we onze mening en feedback. We zijn met drie dames en één heer in de cliëntenraad en ik merk dat we ieder met een andere blik naar de zaken kijken. Mijn specialiteit is bijvoorbeeld de zorg rondom een reanimatie, aangezien ik voorzitter ben van Hartveilig Driebergen. Ik ben onder de indruk van de organisatie en de manier waarop de RAVU werkt. De samenwerking is prettig, en onze inspraak wordt altijd gewaardeerd. Het gaat om betrokkenheid en inzet. Ik voel dat ik op deze manier iets kan betekenen voor de ambulancezorg in deze provincie.”
Richard Postma Lid cliëntenraad
