RAVU jaaroverzicht 2021

Goede Patiëntenzorg op Tijd

In 2020 hebben we de taskforce Goede Patiëntenzorg op Tijd opgericht om de tijdigheid van onze ambulancezorg te verbeteren. Deze taskforce is in 2021 gecontinueerd. Medewerkers zijn betrokken bij de taskforce, brengen verbetervoorstellen in en denken mee middels interactieve bijeenkomsten. Ook zijn er verschillende dashboards ingericht om de prestaties nog beter te kunnen monitoren. Dit heeft geleid tot een zichtbare verbetering van onze prestaties in 2021.

De responstijden

De responstijden zijn verbeterd in de hele regio. Deze verbetering is zichtbaar in de meldkamertijd, uitruktijd en aanrijtijd. Dit heeft onder andere te maken met het sneller kunnen inzetten van beschikbare ambulances. Het vergroten van de formatie, het nieuwe dienstrooster en dynamisch ambulancemanagement (DAM-beleid) hebben hier een positieve invloed op.

"Cijfers alleen zeggen niet alles, het is belangrijker om te weten hoe ze tot stand komen. We weten door onderzoek en input van collega’s steeds beter welke in- en externe factoren precies van invloed zijn op onze prestaties. Zo kunnen we gericht zaken aanpakken en ons werk beter, eenvoudiger en leuker maken."
Michel Huiberts, Hoofd Operatie, Verpleegkundig Specialist Ambulancezorg, OvDG
“Goede patiëntenzorg op tijd is een continu proces met uitdagingen voor alle afdelingen. Zodra een 112-melding op onze meldkamer binnenkomt hebben wij allemaal een aandeel in het vervolg. Van het analyseren van de data tot de eerste voet op de drempel van de patiënt, elke stap telt mee!"
Maas van Donkelaar, ambulancechauffeur

Nieuw kwaliteitskader laag- en middencomplexe ambulancezorg

In 2021 zijn alle voorbereidingen getroffen om het nieuwe landelijke kwaliteitskader laag- en middencomplexe ambulancezorg met ingang van 2022 te implementeren. In het Landelijk Protocol laag- en middencomplexe ambulancezorg is onder andere de Early warning Score herzien. Ook is er meer mogelijk qua behandeling voor patiënten met pijn en misselijkheid.

Alle medewerkers van de laag- en middencomplexe ambulancezorg volgden een aanvullende scholing voor het nieuwe kwaliteitskader. Ter afsluiting is een assessment afgenomen waarvoor alle medewerkers zijn geslaagd.

Externe meldingen

In november 2021 is de nieuwe externe meldingen module in Smile geïmplementeerd. Het nieuwe systeem brengt trends eenvoudig in kaart. Hierdoor zijn risico’s beter zichtbaar zodat we hier tijdig op in kunnen spelen, door bijvoorbeeld scholing. In het nieuwe systeem zijn werkprocessen geautomatiseerd, wat bijdraagt aan een effectievere werkwijze en de kans op fouten minimaliseert.

Pilot Physician Assistant / Verpleegkundig Specialist

Op 1 februari 2021 is de pilot PA/VS in de rijdienst van start gegaan. Deze begon met één physician assistant in de rijdienst. Verder zijn in 2021 zijn twee medewerkers gestart met de opleiding tot physician assistant .

Landelijk Platform Zorgcoördinatie

In oktober namen we samen met vier Utrechtse ziekenhuizen het Landelijk Platform Zorgcoördinatie (LPZ) in gebruik. Onderdeel van LPZ is de druktemonitor. Deze monitor laat de actuele situatie zien en de verwachte situatie over twee uur. Het systeem houdt rekening met zowel de drukte op de Spoedeisende Hulp (SEH) als op de verpleegafdelingen omdat dit van invloed is op de doorstroming binnen het ziekenhuis.

Betere spreiding van patiënten over de ziekenhuizen werkt in het voordeel van de patiënt, de ziekenhuizen en de RAVU. Patiënten wachten minder lang en krijgen meer aandacht dan op een SEH waar grote drukte heerst. Daarnaast kunnen onze ambulancezorgprofessionals patiënten sneller overdragen waardoor we eerder inzetbaar zijn voor een volgende zorgverlening.

Onderzoeken

De Dutch PEWS

Wij verlenen ambulancezorg aan mensen van 0 tot 100-plus. Dit betekent dat we ook regelmatig kinderen tegenkomen op de ambulance. Kinderen uiten klachten anders dan volwassenen. De Dutch Pediatric Early Warning System (PEWS) is een methodiek die de mate van ziekte bij kinderen beoordeeld op basis van verschillende parameters. De hoofdgedachte is dat vroegtijdige herkenning van achteruitgang en daaropvolgende interventie zorgt voor minder morbiditeit en mortaliteit bij kinderen.

Op dit moment worden in Nederland verschillende soorten PEWS toegepast. Dit maakt de communicatie tussen zorginstellingen soms lastig. Daarnaast is het ingewikkeld om onderzoek te doen omdat er een grote diversiteit bestaat aan systemen. Het is de bedoeling dat de Dutch PEWS eenduidigheid verschaft en de landelijke standaard wordt. Dit is voor het Radboud aanleiding geweest om onderzoek te doen naar een PEWS die landelijk gebruikt kan worden. De RAVU is met de middencomplexe ambulancezorg betrokken bij dit onderzoek.

“Kinderen vervoeren we veel minder, daarom is het fijn dat deze methodiek er is. Ik heb het zakboekje altijd bij me. De puntentelling geeft houvast. Voor iedereen is direct duidelijk wat er moet gebeuren. Het zou fijn zijn als dit landelijk wordt doorgevoerd, zodat we allemaal dezelfde taal spreken”.
Marcel Samuels, verpleegkundige

Meer onderzoeken

Nieuwe Special Care voertuigen

In januari 2021 zijn twee nieuwe Special Care Units in gebruik genomen. Deze hebben we ontwikkeld in samenwerking met Miesen en het UMC Utrecht. De nieuwe SCU’s zijn minder zwaar waardoor het voertuig qua wegligging en snelheid comfortabeler is. Via de achterzijde kunnen patiënten op een speciale intensive care trolley met alle bijbehorende apparatuur veilig worden vervoerd. Ook is er in samenwerking met het WKZ/UMCU een start gemaakt met de opbouw en inrichting van Special Care voertuig voor het NICU- en PICU-vervoer. Naast deze trolley met wederom bijbehorende apparatuur kunnen in dit voertuig ook couveuses vervoerd worden.

Tijdens dit vervoer krijgt de patiënt dezelfde behandeling en monitoring als op de intensive care. De SCU wordt gereden door een SCU-chauffeur van de RAVU en de patiënt wordt gemonitord en verzorgd door een medisch specialist van het UMC/WKZ Utrecht.

Nieuwe standplaatsen

Nieuwegein

In 2021 is de standplaats Nieuwegein verplaatst naar het terrein van het St. Antonius, vlak bij de Spoedeisende Hulp.

Uniek aan deze standplaats is de doorrijgarage. Alle ambulances rijden door één ingang het pand binnen en via de andere kant weer naar buiten. Op de begane grond direct achter de voertuigen zijn facilitaire ruimten, douches en kleedkamers.

Op de eerste verdieping zijn er, naast een mooie en ruime verblijfsruimte kantoorruimtes gemaakt waardoor collega's van ondersteunende afdelingen hier ook kunnen werken. Ook is er een aparte spreekkamer en als kers op de taart: een dakterras.

Het is een energiezuinig gebouw met hoge isolatiewaarden, zonnepanelen, een sedumdak en watercollectoren. Het opgevangen water wordt gebruikt om de toiletten door te spoelen.

Amersfoort

In juli zijn we definitief vertrokken uit standplaats de Zonnehof in Amersfoort. De Zonnehof was qua bereikbaarheid -midden in het centrum- niet ideaal en onze sprinters konden hier niet staan door het lage plafond.

Ter vervanging van deze standplaats aan de Zonnehof openden we twee nieuwe locaties:

Terminalweg Voor de laag- en middencomplexe ambulanceteams openden we een nieuwe standplaats aan de Terminalweg. Op deze standplaats is in vergelijking tot de Zonnehof veel meer ruimte voor de ambulances, de medewerkers en ondersteunende diensten.

De Isselt De hoogcomplexe ambulanceteams zijn naar een tijdelijke locatie op de Isselt verhuisd. De gemeente en de RAVU zoeken gezamenlijk naar een locatie voor nieuwbouw.

Oprichting Cliëntenraad

De Cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van alle (toekomstige) patiënten en ziet toe op de kwaliteit van de dienstverlening. De raad overlegt meerdere keren per jaar met het bestuur. Tijdens dit overleg bespreken zij verschillende thema’s, zoals nieuwe ontwikkelingen, de kwaliteit, bereikbaarheid en toegankelijkheid van zorg en communicatie.

"De cliëntenraad bestaat uit een betrokken groep mensen uit de regio die met enthousiasme werkt aan het inbrengen van het patiëntenperspectief bij de RAVU."
Betty van der Roest, Bestuursadviseur

Mobiele zorg voor psychische patiënten

Sinds januari 2021 zijn wij verantwoordelijk voor de acute mobiele zorgverlening van patiënten met verward gedrag. Hierin werken we samen met de GGZ Vervoersdienst waarbij zij als onderaannemer deze mobiele zorg voor ons verlenen.

Hoe werkt het?

Er komt een zorgvraag bij ons binnen op de meldkamer voor een patiënt die passende mobiele zorg nodig heeft rondom psychiatrische beoordeling. Wanneer wij een somatische noodzaak uitsluiten of deze reeds uitgesloten is, kunnen wij de GGZ Vervoersdienst hiervoor inzetten.

Doordat de GGZ Vervoersdienst volledig toegewijd is op mobiele zorg voor psychische patiënten, weten zij situaties en triggers goed te herkennen en weten ze door de normaliserende en de-escalerende aanpak het gebruik van dwang- en fixatiemaatregelen te voorkomen. Daarnaast is een voordeel dat zij patiënten ophalen met een prikkelarme, onopvallende witte bus. Dit brengt de patiënt meer rust en anonimiteit.

Invoering nieuw zorgdossier - enigmaCare

In november is een nieuw zorgdossier, enigmaCare, geïmplementeerd. In het voortraject zijn er productpresentaties en praktijkdemonstraties door leveranciers en collega ambulancediensten gegeven. Hieruit kwamen twee systemen naar voren. Deze zijn getest door medewerkers uit de rijdienst. Uiteindelijk is er gekozen voor het systeem van enigmaCare.

De implementatie van het nieuwe zorgdossier ging niet over één nacht ijs. Het is ontzettend belangrijk dat bij ingebruikname van het nieuwe zorgdossier alle medewerkers weten hoe ze met het nieuwe zorgdossier moeten werken. Hiervoor zijn vooraf handleidingen, online instructievideo’s, demosessies en trainingen ingezet. Daarnaast konden medewerkers op een testaccount het nieuwe zorgdossier verkennen.

Binnen één week zijn alle 80 ambulancetablets, verspreid over alle ambulances in de gehele provincie, overgezet naar het nieuwe zorgdossier. Superusers wisselden elkaar af in bereikbaarheidsdienst om medewerkers te helpen wanneer ze tegen problemen aanliepen. Dankzij volle inzet van alle betrokkenen verliep deze overgang succesvol.

In een zorgdossier wordt de (acute) zorgvraag en de verleende ambulancezorg vastgelegd.

ZCC - Midden Nederland