4/7
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 cover
02 Inhoudsopgave
03 voorwoord
04 Goede ambulancezorg
05 ZCC - Midden Nederland
06 Facts and figures
07 2022 financieel

RAVU jaaroverzicht 2022


Goede ambulancezorg

Vanuit onze verschillende locaties verspreid over de provincie Utrecht verlenen wij ambulancezorg. Om goede kwaliteit van ambulancezorg te waarborgen staat doorontwikkeling voorop. Daarom zetten we in 2022 in op de realisatie van verschillende projecten. Hieronder leest u meer over de relevante projecten en ontwikkelingen binnen de RAVU in 2022.

Nieuwe teamindeling

Na een jaar van voorbereiding is de nieuwe teamindeling per 1 oktober ingegaan. De operationele teams zijn in aantal uitgebreid en hierbij kleiner gemaakt om zodoende de betrokkenheid en zelfstandigheid te vergroten. Ook zijn een aantal nieuwe leidinggevenden met een nieuw leiderschapsprofiel succesvol aangenomen.

‘’In oktober zijn we van start gegaan met een grotere groep teamhoofden. We werken samen met de rijdienst om het operationele proces zo goed mogelijk te laten verlopen en fungeren als verbindende factor. Door de juiste zorgdifferentiatie in te zetten, verdieping te creëren in de huidige functies en werkafspraken te verbeteren gaan we samen voor goede patiëntenzorg. Ontzettend mooi om hier te mogen werken en ons in te zetten voor team-, kwaliteits-, en procesverbetering.’’

Alexandra Holthaus-Bonnier Teamhoofd laag-, en middencomplexe ambulancezorg

Oekraïne

In de provincie Utrecht zijn op diverse plaatsen vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. De RAVU heeft in 2022 ondersteuning geboden door middel van transport van medische evacués uit Oekraïne. Daarnaast coördineerde de RAVU de aanvraag van ambulances in nauwe samenwerking met het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). De organisatie heeft daarnaast ondersteuning kunnen bieden in de vorm van hulppakketten.

"Samen met alle RAV's in het land ondersteunen we in AZN-verband het transport van medisch evacués uit Oekraïne door hen vanaf Schiphol naar de behandellocatie waar ook in Nederland te brengen. Een overdracht van de patiënt in het vliegtuig op Schiphol, de ernstige oorlogsverwondingen en de taalbarrière maken deze hulpverleningen indrukwekkend voor alle betrokkenen. Het is mooi dat we daar met elkaar een bijdrage aan kunnen leveren."

Michel Huiberts Hoofd operatie

Oprichting professionele adviesraad

In het najaar van 2022 is de Professionele Advies Raad (PAR) opgericht. Het adviesorgaan bestaat uit zes medewerkers uit het primaire proces die beroepsinhoudelijk advies geven aan de bestuurder van de RAVU. De adviezen die worden gegeven, zijn bedoeld om de kwaliteit van de zorg te waarborgen en te verbeteren. Op deze manier draagt de PAR bij aan beleid dat aansluit bij de dagelijkse praktijk.

‘’Het mooie van de PAR is dat het een jong adviesorgaan is. Met verschillende medewerkers vanuit de rijdienst en de meldkamer ambulancezorg zijn we inmiddels een vaste groep. We zijn veel met elkaar in gesprek en om de maand schuift de bestuurder aan bij ons overleg. De onderwerpen die we bespreken zijn erg verschillend. We hebben bijvoorbeeld meegedacht over de digitale gegevensuitwisseling en het nieuwe landelijke protocol ambulancezorg (LPA9). We merken dat we willen groeien en ondernemen binnen de organisatie. Voor komend jaar hebben we drie aandachtsgebieden: namelijk de communicatie, het snijvlak tussen huisartsen- en ambulancezorg en digitale gegevensuitwisseling. Het is fijn dat we komend jaar ruimte hebben om hierover het gesprek aan te gaan!’’ Rianne Verhoef Voorzitter Professionele Advies Raad

Werving en selectie

In 2022 zijn er veel nieuwe zorgmedewerkers ingestroomd in het primaire proces. Dit heeft veel inspanning van de afdeling opleidingen en van alle praktijkbegeleiders uit het primaire proces gevergd. Ook de opzet van onlinecampagnes rondom het werven van nieuwe collega’s heeft een positieve bijdrage geleverd.

"2022 was een jaar vol succes op het gebied van werving en selectie, met meer dan 50 nieuwe zorgprofessionals die zich bij ons hebben aangesloten! Door onze nadrukkelijke inspanningen en toewijding in ons wervingsbeleid hebben we goede zorgprofessionals aangetrokken en aan ons weten te binden. Dit, samen met een uitstekende opleiding en begeleiding door meer dan 100 praktijkbegeleiders, heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van onze formatieve bezetting van het dienstrooster. Ook in 2023 blijven we ons richten op het aantrekken en behouden van toptalenten, en het komende jaar zetten we ons in om onze instroom en opleidingscapaciteit verder te vergroten’’.

Jan Aris van Deursen Manager HR

HKZ / NEN7510 Hercertificering

In 2022 heeft de RAVU zowel de HKZ 9001 alsook de ISO 7510 voor een nieuwe periode van drie jaar laten certificeren door KIWA. Bij beide certificering waren geen (kritische) tekortkomingen.

"We zijn trots dat de RAVU voldoet aan de eisen om de ambulancezorg van Utrecht te mogen verzorgen. Het is goed om te blijven werken aan een optimalisatie van alle processen en systemen, die de medewerkers ondersteunen om hoogwaardige patiëntenzorg te kunnen leveren. Gelukkig was het dit jaar weer mogelijk om samen met de auditoren de standplaatsen weer te bezoeken."

Sandra Melis Beleidsadviseur kwaliteit & veiligheid

Standplaats Nieuwegein

Medio 2022 is de nieuwe standplaats Nieuwegein formeel geopend. Deze was in 2021 al in gebruik genomen, maar door COVID-19 kon deze opening nog niet gevierd worden. Er is plaats voor zes ambulances. Na het succesvol in gebruik nemen van de standplaats in Nieuwegein, kijken we met een frisse blik vooruit naar de bouw van de standplaats in Houten en de beoogde nieuwe locatie voor de standplaats in Amersfoort.

‘’Na een snelle verwerving van de locatie en een vlotte bouwperiode, waarin goede ervaringen uit recent gebouwde standplaatsen en verbeterpunten zijn toegepast, hebben we in Nieuwegein nu een prachtige standplaats. Gebruikers geven aan dat deze nieuwe standplaats optimaal ondersteuning biedt aan de operationele rijdienst. Tevens zijn er een aantal prima uitgeruste kantoorwerkplekken gerealiseerd, zodat diverse afdelingen elkaar hier ook kunnen treffen en de lijntjes letterlijk en figuurlijk kort zijn. De ervaringen met de doorrijgarage zijn erg goed. Deze ervaring nemen we, daar waar mogelijk, zeker mee naar de nog nieuw te bouwen standplaatsen de komende jaren.”

Kevin Wittekoek Hoofd logistiek en beheer

ZCC Midden-Nederland

lees verder